HoPe-team in actie - november 2017

Van de Afdeling Brandwonden
IMG 1487De afgelopen maand maanden, oktober en november, zijn enkele leden van het HoPe-team in Cusco erg druk geweest met het brandwondencentrum in het regionaal ziekenhuis van Cusco. Daarbij waren ook enkele vrijwilligsters uit Nederland betrokken, Claudia en Kim.
Kim, professioneel fysiotherapeute, schrijft hieronder een bericht dat inzicht geeft in haar werkzaamheden.

Kim, fysiotherapeute, vrijwillig tijdelijk teamlid:
IMG 0620Sinds oktober ben ik voor de stichting HoPe in Peru. In Cusco werk ik in het regionale ziekenhuis op de brandwondenafdeling. Het is een ziekenhuis waar mensen terecht kunnen die niet verzekerd zijn. Het is hier niet zo vanzelfsprekend als in Nederland om een zorgverzekering te hebben.
Op de afdeling liggen niet alleen patiënten uit Cusco, maar ook mensen vanuit de wijde omgeving komen hier naar toe. Zo sprak ik gisteren een man die sinds een dag op de afdeling was. Hij had brandwonden in zijn gezicht en op beide armen, na een ongeluk met heet water. Hij vertelde me drie dagen onderweg te zijn geweest om het ziekenhuis te bereiken.

Het is een gelukkige omstandigheid dat er ook voor de onverzekerde mensen hier in Peru zorg beschikbaar is, al is deze zorg heel basaal. Op de afdeling komen kinderen aan met verbrandingen die veelal het gevolg zijn van een ongeluk met heet water. Zo maakte ik mee dat er een jong meisje werd binnengebracht met brandwonden op haar armen, rug, billen en benen als gevolg van zo’n ongeluk. Bij volwassenen zijn er meerdere veelvoorkomende oorzaken voor het ontstaan van brandwonden, zoals vuur, elektriciteit, heet water of benzine.
Patiënten moeten vaak maandenlang in het ziekenhuis blijven, ver van huis, omdat er dichterbij helemaal geen zorg beschikbaar is.

Bijdrage Stichting HoPe
IMG 1539De hulp in het ziekenhuis is basaal van karakter. Er is geen nazorg na de basale behandeling. Door de ondersteuning van de stichting HoPe kan er voor de patiënten met brandwonden gelukkig nabehandeling worden gerealiseerd in de vorm van fysiotherapie en speltherapie. Ook is er dankzij HoPe begeleiding tijdens de verbandwisselingen, welke voor de patiënten veelal zeer pijnlijk zijn. Pijnmedicatie is slechts minimaal beschikbaar.
De zorg die in Nederland voor deze patiëntengroep voor iedereen standaard beschikbaar is, valt hier niet in de basisbehandeling van het ziekenhuis. En toch is die nazorg zo belangrijk om vergroeiingen te voorkomen, en de spieren die zijn aangetast weer een beetje fit te krijgen. Samen met de medewerkers van het ziekenhuis zijn we aan het kijken hoe we de zorg voor de patiënten op een hoger niveau kunnen krijgen, zodat de kinderen en volwassenen geen onnodige pijn hoeven te lijden gedurende de verzorging van de brandwonden en zodat zij met minder complicaties en vergroeiingen het ziekenhuis verlaten.

Veeleisend werk
IMG 1500Het werken op deze afdeling in het ziekenhuis is heftig. Er zijn patiënten met veel pijn, de middelen zijn beperkt en de verhalen die schuilgaan achter de gezichten van de patiënten zijn indrukwekkend. Toch probeer ik elke dag met een positieve instelling naar het ziekenhuis te gaan en de kleine progressie die er zichtbaar is bij elke patiënt te waarderen.
Vandaag was dat het gegeven dat een 19-jarige jongen met ernstige brandwonden in zijn nek, op zijn romp, armen en gedeeltelijk zijn benen, weer voor het eerst in twee weken even buiten zijn bed was. Na veel pijn de afgelopen weken, was deze vandaag minder en was er zelfs een lachje op zijn gezicht zichtbaar. Iets wat me intens gelukkig maakte op dat moment.

Samenwerking met Peruaanse NGO?
Waar mogelijk werkt HoPe samen met andere organisaties. Zo is onlangs contact tot stand gekomen met een Niet Gouvernementele Organisatie uit Lima, Aniquem, die zich ook richt op de revalidatie van patiënten met brandwonden.

Binnenkort kunnen wij daarover meer berichten.
We willen graag een suggestie doorgeven van deze organisatie, die een suggestie deed voor een kerstcadeautje. Wij pikten deze oproep op van Facebook.

De tekst luidt:
Y ya casi llega la Navidad!!!. Si deseas hacer un regalo super especial y muy significativo a los pequeños, esta es una linda oportunidad, Regala 5 terapias físicas u ocupacionales a uno o más pacientes!!!

De tekst in het Nederlands:

Het is bijna Kerstmis!!!
Geef in 2017 glimlachen cadeau.
Wij willen al onze patiënten zien glimlachen.
Als u een super speciaal en belangrijk cadeau wilt geven
aan onze kinderen, dan is hier een mooie gelegenheid.
Geef 5 behandelingen van de fysiotherapeut of van de arbeidstherapeut aan één of meer patiënten.
Een glimlach voor omgerekend ongeveer 25 euro.

HoPe zet zich in voor kinderen en volwassenen met brandwonden in Cusco en omgeving en vraagt zijn vrienden het Brandwondenproject van HoPe te ondersteunen.
Wie wil, gaat naar doneren!
Zie ook bij “sponsorpakketten” op deze website.