Het dak gaat er af!

2018 06 Dak 1 IMG 20180610 WA0010In de achterstandswijk Villa Maria verzorgt HoPe al meer dan 10 jaar een programma voor naschoolse opvang. Binnenshuis praten wij over de “biblioteca”. Dagelijks komen tussen de 60 en 70 kinderen naar de biblioteca om zelfstandig of onder begeleiding hun huiswerk te maken. Kinderen in Peru krijgen van school veel huiswerk mee. Kinderen in de achterstandswijken van Cusco hebben thuis geen mogelijkheden om in alle rust of met de nodige hulp hun huiswerk te maken. In de biblioteca hebben zij naslagwerk, computers met internet, professionele begeleiding en vooral een rustige omgeving waar zij hun schoolopgaven kunnen maken. Het programma is een groot succes, kinderen die deelnemen aan het programma hebben hun schoolresultaten enorm kunnen verbeteren.
Het gemeenschapshuis was echter hard toe aan een opknapbeurt. Het gebouw is meer dan 30 jaar geleden door de bewoners van de wijk zelf met de toen beschikbare middelen gebouwd. De fundering is van modder met stenen en ook de muren zijn opgetrokken van adobes, in de zon gedroogde leemstenen.

2018 06 Dak 2 IMG 20180610 WA0011Het gebouw wordt intensief gebruikt, van maandag tot en met zaterdag door HoPe en op zondagen vaak door de wijk zelf.
Dankzij de bijdrage van een Nederlandse stichting is HoPe in juni begonnen met een flinke opknapbeurt van het gebouw. Zondag 10 juni hebben de bewoners van de wijk de pannen van het dak van de grote zaal verwijderd. De aannemer van HoPe is ondertussen begonnen met de restauratie van het dak. De hele restauratie zal ongeveer twee maanden in beslag nemen.