2017 10 WT DSC00408

Ook dit jaar heeft HoPe weer een groot aantal warme truien kunnen uitdelen aan kinderen in de hooggebergtes. Jaarlijks sterven in Peru nog altijd veel kinderen in de hooglanden door onderkoeling. Veel inheemse gemeenschappen waar HoPe werkt liggen rond of zelfs ver boven de 4000 meter boven zeeniveau. In de winter kan de temperatuur ver onder het vriespunt zakken. De bewoners van de indiaanse gemeenschappen leven in eenvoudige hutten, meestal van opeengestapelde natuurstenen met een dak van gedroogd gras. Er is geen verwarming. De familie slaapt met z’n allen in één groot bed, zo houdt men elkaar een beetje warm. Toch sterven er jaarlijks veel kinderen aan de gevolgen van aandoeningen aan longen en luchtwegen.

Mevrouw Joop Christoffels houdt, samen met haar kinderen en kleinkinderen, jaarlijks acties voor de aanschaf van dikke wollen truien voor de kinderen. De truien worden in Peru gebreid door de leden van de damesgroep in Racchi. HoPe werkt al bijna 20 jaar met de dames in deze gemeenschap. De groep werkt al enige jaren nagenoeg geheel autonoom, de dames maken het werkplan en voeren dat ook zelf uit. HoPe ondersteunt nog met een klein budget voor de aanschaf van werkmaterialen en de betaling van een lerares/begeleidster. De dames van Racchi breien de truien met de hand.

Dit jaar heeft HoPe truien uit kunnen delen in de inheemse gemeenschappen Ccocha Ccochayoc en Chupani. De kinderen maar ook de ouders zijn dolblij met deze warme gift.

2017 10 WT DSC00391

2017 10 WT IMAG0038

De kinderen kregen ook tandenborstels, tandpasta en een bekertje. Water is er niet, dus allemaal naar de rivier!

2017 10 WT DSC00333