Nazorg bij brandwonden

Revalidatieprogramma brandwondenafdeling Regionaal Ziekenhuis Cusco

Stichting HoPe Peru ondersteunt sinds 1994 het brandwondencentrum in het Regionaal Ziekenhuis te Cusco, Peru. Het Regionaal Ziekenhuis biedt basisgezondheidszorg aan het meest arme deel van de bevolking van een gebied tweemaal zo groot als Nederland.

De ondersteuning bestaat uit het organiseren en bekostigen van de revalidatie voor kinderen met ernstige brandwonden. HoPe verzorgt fysiotherapie en bezigheidstherapie voor de patiënten van de afdeling.

Kinderen uit de doelgroep van HoPe lopen relatief vaak brandwonden op. De behuizing van hun gezin is beperkt. Vaak is er één ruimte waarin alles moet worden gedaan: leven, koken, eten en slapen. Kinderen lopen en spelen naast het vuur waarop gekookt wordt en dan gebeuren er vaak ongelukken. Ook zijn er veel ongelukken met kokend water en petroleumstellen.

Via het programma van HoPe krijgen de kinderen de nodige post-operatie behandelingen. Juist bij brandwonden is langdurige nazorg zeer belangrijk. Fysiotherapie is noodzakelijk om gekwetste ledematen weer goed te kunnen gebruiken. Het moment van het ongeluk, de pijn en zeker ook de zeer pijnlijke verbandwisselingen veroorzaken vaak psychotraumata, zowel bij de slachtoffers als bij de ouders. De aandacht voor deze aspecten bij de nazorg neemt toe, maar daarvoor is niet meteen de deskundigheid en geld beschikbaar. HoPe biedt in deze situatie hulp.

HoPe ondersteunt jaarlijks de revalidatie van ongeveer 200 patiënten.

Klik op foto om te vergroten en klik op de pijlen voor de volgende foto of gebruik de pijltjes op uw toetsenbord.

IMG-6436
ziekenhuis 10