Keltisch kapelconcert voor HoPe

Ierse folkmuziek en Stichting HoPe lijken niet direct een voor de hand liggende combinatie. Toch is er een redelijk eenvoudige verbindende factor: dat is Marcel Peters. Hij vormt samen met zijn broer Ronald en goede vriend Frans Heijs, de Ierse folkband Reel to Real, al enkele jaren een trouwe donateur van Stichting HoPe.

Marcel maakte in 2015 deel uit van een reisgezelschap dat bezig was aan een rondreis door Peru. Het gezelschap werd begeleid door Walter Meekes. De bijzondere locaties die aangedaan werden, waren vaak het beginpunt van lange gesprekken over het land, de straatarme inheemse bevolking en de problematiek die daarmee gepaard gaat. Zo vertelde Walter veel over de projecten van HoPe, wat uitmondde in een 'HoPe'-avond in Cusco die op verzoek van de reisgenoten speciaal werd ingelast. Wat diepe indruk op Marcel maakte was de structurele aanpak "waarbij de wensen en noden van de inheemse bevolking voorop staan. De keuze voor onderwijs als fundament voor zelfontplooiing met respect voor de inheemse cultuur en hun relatie met de aarde. En niet onbelangrijk: de donatie komt ook echt terecht op de plaats waarvoor deze bedoeld is."

Eenmaal terug in Nederland liet HoPe hem niet los en hij besloot te kijken hoe hij een steentje zou kunnen bijdragen. De oogst van de grote kastanjeboom in de tuin werd verkocht aan familie, vrienden, dorpsgenoten en andere passanten. De opbrengst kwam ten goede aan HoPe. Omdat het maken van Ierse volksmuziek de passie van de band is en ze regelmatig optreden, ook in Ierland, ontstond het idee om rond de kerstdagen enkele concerten te geven in de kapel van Mill (Noord-Brabant). De opbrengst zou bestemd zijn voor HoPe. Dit idee resulteerde in het eerste Keltische kapelconcert eind 2017. Het bleek een succes met een mooie donatie voor HoPe. Inmiddels heeft eind vorig jaar het derde concert plaats gevonden met wederom een prachtige donatie voor Stichting HoPe.

Gaandeweg heeft de band Reel to Real een mooi repertoire opgebouwd, dat ze binnenkort op CD zullen uitbrengen. En ook hier zit een HoPe-tintje aan: een deel van de opbrengst van de verkochte CD's zal gedoneerd worden aan Stichting HoPe. De muziek is niet alleen hartverwarmend; de mensen achter Reel to Real ook! Uiteraard volgt Stichting HoPe de ontwikkelingen in de aanloop naar de CD-presentatie.
Een optreden bijwonen? Bekijk via deze link alle informatie.