De wind bijna weer in de zeilen

Hans van Vliet en zijn (zee)zeiljacht, de Veli Volantis, varen al jaren voor Stichting HoPe. Voor iedere reis, één- of meerdaags, leggen de bemanningsleden een bedrag in dat ten goede komt aan één van onze projecten. Het jacht en de schippers die bij toerbeurt aan het roer van de Veli Volantis staan, staan belangeloos ter beschikking. Op deze manier zijn de opvarenden al veel plezierige zeemijlen bezorgd én is daarbij veel geld bij elkaar gevaren voor de projecten in Peru.

De voorbereidingen voor het aanstaande zeilseizoen en de werkzaamheden aan de boot op de werf zijn in volle gang als het coronavirus ook Nederland bijna geheel stillegt. Ondanks dat zet Hans zich in om de boot op tijd zeilklaar te hebben. De werkzaamheden vlotten aardig zoals op de foto’s te zien is.

2020 04 Veli Volantis 1    2020 04 Veli Volantis 2

Hoewel de overheid de beperkende maatregelen onlangs heeft verlengd, rekent Hans erop dat de boot ook dit jaar voor HoPe kan uitvaren. Afhankelijk van de op dat moment geldende maatregelen kan het zijn dat de grootte van de bemanning wordt aangepast of de route, maar dat lijkt geen showstopper.

Na Pasen zal de Veli Volantis naar verwachting naar Hellevoetsluis gevaren worden via de bestaande mastroute. Hopelijk kan dan in mei de nieuwe boegschroef in de haven gedemonstreerd worden aan de andere schippers die beurtelings ook met het jacht op reis gaan.

Zeker in deze tijden van afstand houden en grotere groepen mensen ontwijken, biedt de Veli Volantis een prachtig alternatief: de Zeeuwse wateren, de Schelde (België), de Hollandse Noordzeekust, de Waddeneilanden, … Gezonde beweging en een frisse neus, waarbij de opbrengst bestemd is voor één van onze projecten. Mooier kan toch niet? Voor meer informatie over de mogelijkheden van dagtochten en meerdaagse reizen kan men zich wenden tot Hans van Vliet, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch (06 53 31 67 93).

Wij wensen de Veli Volantis, de crew en haar bemanning een mooi zeilseizoen en behouden vaart!