Een goed boek voor een goed doel

Dat is het motto van Books4Life, een tweedehands boekenwinkel met een aantal vestigingen in Nederland, waaronder een winkel in Nijmegen. Het is niet zomaar een tweedehands boekenwinkel maar eentje met een duurzaam en sociaal karakter.

Boeken die nog in goede staat zijn worden door particulieren gedoneerd en vinden in de winkels weer nieuwe eigenaren. De winkels zelf worden uitsluitend door vrijwilligers gerund. Ze bieden mensen met uiteenlopende achtergronden en interesses “een fijne plek om samen te komen en betekenisvol vrijwilligerswerk te doen”. Op deze manier blijft na aftrek van de vaste lasten een aardige jaaropbrengst over die onder goede doelen wordt verdeeld. De helft hiervan gaat naar de vaste begunstigden: Oxfam Novib en Amnesty International. De andere helft wordt onder kleinschalige, lokale goede doelen verdeeld, die zich mogen aanmelden.

Kijkend naar de criteria die Books4Life Nijmegen aan de inzendingen stelt, viel het noodprogramma Voedselzekerheid ruim binnen de gestelde vereisten. Maar dan nog was het heel spannend om af te wachten of het project gekozen zou worden. Heel verheugd waren wij te horen dat HoPe tot één van de vier begunstigden behoorde met als bekroning het geweldige bedrag van € 2.300,- als donatie. Een feestelijke uitreiking lukt ook dit jaar niet wegens corona, maar dat mag de pret niet drukken.

Wij zijn er heel erg blij mee. Op deze manier kunnen nog meer families in de berggemeenschappen van de Patacancha vallei aan het programma deelnemen, met grote impact voor nu en in de toekomst.

Nogmaals onze hartelijke dank aan het team van Books4Life Nijmegen.
Voor meer informatie over de organisatie zie Books4Life Nijmegen.