Voor en mét Stichting HoPe

Voor de achtste keer projecten bezoeken van Stichting HoPe. Wat was ik blij dat dit voor mij na tweeënhalfjaar jaar weer mogelijk was.

Meerdere keren stond ik ’s ochtends om 5 uur op, om met collega’s van HoPe verschillende projecten te bezoeken. Het voedselproject waarmee HoPe tijdens de pandemie is gestart blijkt een groot succes. Groentekassen, forellenkwekerijen en caviafokkerijen zijn samen met de plaatselijke bevolking opgestart. Dit zorgt voor een gevarieerd en gezond eetpatroon.

In het kader van dit voedselproject werd op mijn eerste dag in Cusco een enorme lading grondzeilen geleverd, die vervolgens vervoerd werd naar Patacancha. Hier werd de volgende ochtend alles uitgeladen en met man en macht naar een opslagplaats versjouwd. Geweldig om te zien hoe er werd samengewerkt om deze gigantische klus geklaard te krijgen. Een week later zag ik al groentekassen waarbij deze zeilen gebruikt zijn als extra beschermrand langs de kassen.

Uiteraard heb ik ook een bezoek gebracht aan het brandwondencentrum in Cusco en aan de bibliotheek in de wijk Villa Maria, beide goedlopende projecten dankzij de ondersteuning van HoPe.

Nieuw voor mij was het ondersteunen bij de workshops seksuele vorming die door HoPe momenteel gegeven worden in Patacancha en in het erg afgelegen bergdorpje Chaullacocha. Met veel enthousiasme en aandacht volgen de kinderen deze workshops. Het bleek al snel dat ze veel moeite hebben met het benoemen en spellen van bepaalde lichaamsdelen. HoPe gaat dit project de komende tijd verder uitbouwen en zal ook de ouders hierbij betrekken. Erg mooi om te zien hoeveel belangstelling wordt getoond door leerkrachten, ouders en kinderen.

In Chaullacocha mocht ik samen met Tineke de feestelijke opening van een nieuw toiletgebouw doen dat door HoPe in samenwerking met de betreffende gemeente gerealiseerd is. Na afloop was er een feestelijke lunch voor alle aanwezigen met zelfgekweekte vis, aardappelen en groente. Fantastisch!

Op dezelfde dag heb ik de directeur van de eveneens afgelegen gemeenschap Chupani blij kunnen maken met het bericht dat zijn school een nieuwe warmwaterinstallatie krijgt van de donaties die ik door mijn verjaardags-inzamelingsactie heb ontvangen, een bedrag van maar liefst €1493,50 in slechts een paar dagen tijd. Wat was hij blij dat de leerlingen en ook de dorpsbewoners binnenkort weer gebruik kunnen gaan maken van een warme douche. Wat een speciale dag!

Maar ... er is zelfs genoeg geld voor 3 nieuwe wc-potjes op de kleuterschool van de gemeenschap Chaullacocha waar momenteel nog alleen drie gaten in de grond zitten.

Ik kijk met dankbaarheid terug op weer twee zeer waardevolle en dierbare weken. Wat was het fijn om de mensen die ik na al die jaren goed ken terug te zien en wat was het fijn om te zien dat HoPe zich blijft inzetten om de inheemse bevolking in hun kracht te zetten. Ik ben dan ook erg trots dat ik bij deze organisatie mag horen.

door Anja Eppingbroek
vrijwilliger van Stichting HoPe