Tot overmaat van ramp

Op 8 augustus stuurde Walter Meekes uit Cusco ons opnieuw een naar bericht:

”Gisteren heeft een grote bos- en grasbrand plaatsgevonden in de inheemse gemeenschap Lawa Lawa, een dorp waar HoPe in 2005 de kleuterschool heeft gebouwd. De gemeenschap heeft met man en macht getracht om het vuur te blussen. Hierbij zijn echter 8 personen, onder wie 3 minderjarigen, omgekomen. Meer dan 20 gewonden zijn naar de ziekenhuizen in Cusco gebracht. Op de brandwondenafdeling van het Regionaal Ziekenhuis, waar HoPe de fysiotherapie en nazorg verzorgt, liggen 10 patiënten onder wie 4 minderjarigen.

Het ziekenhuis heeft HoPe gevraagd om ondersteuning voor de aankoop van speciale verbandmiddelen voor brandwonden. In overleg met Pachamama Raymi (de NGO van de Nederlandse consul in Cusco) hebben we dit voor een bedrag van 3.000 sol (710 euro) ondersteund. Inmiddels heeft het ziekenhuis onder meer met steun van HoPe de hoogstnoodzakelijke middelen kunnen aanschaffen. Helaas is in het ziekenhuis toch nog één patiënt aan zijn verwondingen overleden."

HoPe Nederland heeft contact opgenomen met het hoofdkantoor van Burnshield in Zuid-Afrika, een fabrikant van brandwondengel en verbandmiddelen bij brandwonden. We vinden het fantastisch om te kunnen melden dat zij bereid zijn om via hun Chileense vestiging Sagita een mooi brandwondenpakket voor het ziekenhuis te doneren.