Donatie zuurstofgeneratoren aan de gemeente Ollantaytambo

Drie van de zes gemeenschappen waarbinnen HoPe het programma voor voedselzekerheid uitvoert vallen onder de gemeente Ollantaytambo. HoPe heeft met deze gemeente al ruim 25 jaar een intensief samenwerkingsverband. Met steun van deze gemeente heeft HoPe in zeven gemeenschappen scholen gebouwd en de bouw van een ziekenhuis in Ollantaytambo ondersteund.

De gemeente wordt hard geraakt door de coronapandemie. Het ziekenhuis kampt met een tekort aan medicinale zuurstof. Er is een klein noodhospitaal opgezet voor coronapatiƫnten. De gemeente heeft HoPe gevraagd te ondersteunen met medicinale zuurstof. Op 13 april heeft HoPe twee zuurstofgeneratoren gedoneerd. Beide generatoren worden in eerste instantie gebruikt in het noodhospitaal en later in het ziekenhuis zelf.

Interessant detail is dat de arts-directeur van het ziekenhuis meer dan 25 jaar geleden heeft deelgenomen aan de kinderactiviteiten van HoPe destijds in de achterstandswijken van Cusco.