Samenwerkingsovereenkomst ministerie van gezondheid

Stichting HoPe verzorgt al meer dan 25 jaar het revalidatieprogramma voor patiënten met ernstige brandwonden in het Regionaal Ziekenhuis van Cusco. Begin jaren negentig van de vorige eeuw heeft HoPe de afdeling ondersteund met alles waar gebrek aan was, onder andere matrassen, lakens, dekens, verbandmiddelen, medicijnen en de installatie van douches en badkuipen. Nabehandeling voor patiënten met ernstige brandwonden was er in zijn geheel niet.  HoPe heeft het revalidatieprogramma, bestaande uit fysiotherapie en speltherapie, opgezet en verzorgt dit tot op de dag van vandaag.

Materiële ondersteuning aan de brandwondenafdeling verzorgt HoPe niet meer, dit wordt geheel door het ziekenhuis verzorgd. Ook het overgrote gedeelte van de medicijnen wordt door het ministerie vergoed. HoPe betaalt echter nog altijd de salarissen van de beide therapeuten die het programma verzorgen.

HoPe tracht al geruime tijd om ook deze kosten over te dragen aan het ziekenhuis. Mismanagement en bureaucratie in het ziekenhuis, en helaas ook de coronapandemie, hebben hierbij echter voortdurend roet in het eten gegooid.

HoPe heeft zich, in augustus dit jaar, via een directe samenwerkingsovereenkomst met het ministerie van gezondheid opnieuw verplicht om nog anderhalf jaar lang het programma voort te zetten en de personeelskosten op zich te nemen. Het ministerie heeft zich verplicht om in deze periode financiële middelen vrij te maken waarmee zij de voortgang van het programma kan verzorgen en verzekeren.

2022 09 hospital